2023. december 29. 08:59 - fogyvedok

Utazási jogok

utazasi.jpegKommunikációs kampányunk következő részében eljutottunk az utazási jogokhoz. A témakör jelentőségét aligha kell kifejtenünk. Rendszeresen utazunk, akár pihenés, akár munkacéllal, legyen szó belföldről, külföldről, társas vagy egyéni utazásról, családi körben vagy egyedül. Ezért fontos tisztában lenni jogainkkal, arról, hogy a vállalkozásokat milyen kötelezettségek terhelik, és azt sem árt tudnunk, kihez fordulhatunk, ha problémánk merül fel egy utazással kapcsolatban. 

A kommunikációs kampányunk e havi részében kifejezetten az utazási szerződésekről, az utazási csomagról és az utazási szolgáltatásegyüttesre vonatkozó szerződésekről lesz szó a vonatkozó, az utazási szolgáltatásokra vonatkozó szerződésekről, különösen az utazási csomagra és az utazási szolgáltatásegyüttesre vonatkozó szerződésekről szóló 472/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet alapján. A jogszabály részben eltérő szabályokat ír elő az egyes szerződéstípusokra, jelen tájékoztatóban azonban a közös pontokat emeljük ki, amelyeket minden fogyasztónak tudnia kell. A speciális, légiutas jogokról pedig a következő hónapban fogunk beszélni. 

Tájékoztatási kötelezettség

Mindenekelőtt fontos, hogy a szerződést, egyszerű és közérthető nyelven kell megfogalmazni, írásba foglalt szerződés esetén biztosítani kell annak olvashatóságát. A jogszabály kötelező tartalmi elemeket ír elő a szerződés tekintetében, legyen szó egyszerű utazási szolgáltatásról, utazási csomagról vagy utazási szolgáltatásegyüttesről. A tájékoztatási kötelezettségre vonatkozó előírások többek között tartalmazzák az utazásszervező, az utazásközvetítő, az utazásszervező helyi képviselőjének elérhetőségeit, az utazó által megrendelt szolgáltatást, a szolgáltatás igénybevételének idejét, helyét, a szerződés alapján fizetendő teljes díj forintban meghatározott összegét, továbbá megfizetésének feltételeit, rendjét és módját, valamint a díj módosításának lehetőségére, illetve a számítási módjára vonatkozó tájékoztatást.

Tartalmaznia kell továbbá a szolgáltatásnak a szervezési díjat is magában foglaló díját, azaz a részvételi díjat forintban meghatározva, a részvételi díjon túlmenően külön felszámításra kerülő adók, illetékek és egyéb kötelező terhek forintban meghatározott összegét, valamint annak megjelölését, hogy milyen típusú olyan többletköltségek merülhetnek fel, amelyeket az utazónak kell fizetnie. A szerződésnek tartalmaznia kell ezen felül a figyelemfelhívást arra, hogy az utazó kifogását köteles haladéktalanul közölni az utaskísérővel vagy annak hiányában a helyszíni szolgáltatóval.

Előleg és a teljes díj megfizetése, a díj emelése

Rendkívül fontos előírás, hogy előlegként a részvételi díj legfeljebb negyven százalékának befizetése követelhető. A teljes díj megfizetését az utazásszervező, vagy közvetítő legkorábban az utazás megkezdése előtt harminc nappal igényelheti.

A díj egyoldalúan nem emelhető, kivéve, ha a díjemelés lehetőségéről a szerződés rendelkezik. Ebben az esetben is azonban csak bizonyos feltételekkel emelhető a díj, így ha a személyszállítás árának az üzemanyag vagy egyéb energiaforrás költségei, a szerződésben vállalt részszolgáltatásokkal kapcsolatos, a teljesítésben közvetlenül részt nem vevő harmadik felek által kivetett adó, illeték és egyéb kötelező terhek, vagy az adott utazási szolgáltatás esetében irányadó devizaárfolyamok változása azt indokolja. A díjemelés mértékének arányosnak kell lennie a költségek emelkedésének mértékével, és a szerződésben pontosan meg kell határozni a módosított díj számításának módját. A díjemelés indokát az utazóval a díjemelés közlésével egyidejűleg közölni kell. A díj emelésére annak mértékétől függetlenül kizárólag akkor kerülhet sor, ha az utazásszervező erről legkésőbb húsz nappal az utazási szolgáltatás megkezdése előtt értesíti az utazót.

Felmondási jog

Ugyancsak fontos tudni, hogy az utazó a szerződésben foglaltaknak megfelelően, a szerződést bármikor felmondhatja. A szerződésben az utazó felmondása esetére bánatpénz köthető ki, melynek mértéke a részvételi díj összegét nem haladhatja meg. Ha az utazásszervező a szerződés lényeges feltételét az utazás megkezdése előtt rajta kívül álló okból kívánja jelentősen módosítani – különösen, ha a díjemelés mértéke a nyolc százalékot meghaladja – köteles erről az utazót haladéktalanul tájékoztatni. Ebben az esetben az utazó bánatpénz fizetése nélkül felmondhatja a szerződést, vagy ha a változtatásokat a részvételi díj e változásokhoz kapcsolódó megváltoztatásával együtt elfogadja, a felek módosítják az utazási szolgáltatásra vonatkozó szerződést. Az utazó a döntéséről köteles az utazásszervezőt haladéktalanul tájékoztatni.

Ha az utazásszervező nem az utazó érdekkörében felmerült okból mondja fel a szerződést, ideértve azt az esetet is, ha az úti cél vagy az ahhoz vezető útvonal olyan területet érint, amely a külpolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztérium honlapján az „utazásra nem javasolt” utazási célországokat és térségeket megjelölő felsorolásba felvételre kerül, az utazó az eredetivel azonos vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra tarthat igényt, vagy ha ilyen helyettesítő szolgáltatás nyújtására nem képes vagy az utazó a felkínált helyettesítő szolgáltatást nem fogadja el, az utazásszervező köteles a teljes befizetett díj azonnali visszafizetésére.

A szerződés teljesítése

A szerződésben vállalt utazási szolgáltatás teljesítéséért az utazásszervező felel, függetlenül attól, hogy az utazási szolgáltatások teljesítésére ő maga vagy más utazási szolgáltató köteles. Az utazó köteles haladéktalanul tájékoztatni az utazásszervezőt vagy az utazásközvetítőt a szerződésben meghatározott valamely utazási szolgáltatás nyújtása során általa észlelt szerződésszegésről. Ha az utazásszervező a vállalt szolgáltatást nem a szerződésnek megfelelően teljesíti, köteles a részvételi díjat arányosan leszállítani. Az utazásszervező nem köteles a részvételi díjat leszállítani, ha az utazó az utazási szolgáltatást vagy valamely részszolgáltatást saját elhatározásából vagy érdekkörében felmerült okból nem veszi igénybe.

Ha az utazás megkezdését követően az utazásszervező a szerződésben meghatározott szolgáltatás jelentős részét nem tudja teljesíteni, köteles azt más megfelelő, hasonló minőségű részszolgáltatással pótolni. Ha az ilyen részszolgáltatás értéke a nem teljesített részszolgáltatás értékét meghaladja, a költségkülönbözet az utazóra nem hárítható át. Ha az utazásszervező ilyen helyettesítő részszolgáltatást nem tud nyújtani, vagy az utazó azt indokoltan nem fogadja el, az utazásszervező – ha az utazó erre igényt tart – gondoskodik az utazónak az utazás kiinduló helyére vagy az utazó által elfogadható, a célországban található más visszaérkezési helyre történő szállításáról, e költségek viseléséről, és az igénybe vett részszolgáltatások értékével csökkentett befizetett díj visszafizetéséről.

Utazó kötelessége hibás teljesítés esetén 

Az utazó a szerződésben meghatározott szolgáltatás hibás teljesítése esetén haladéktalanul köteles kifogását az utaskísérővel vagy annak hiányában a helyszíni szolgáltatóval közölni. Az utaskísérő köteles gondoskodni a kifogás helyszíni szolgáltatónak történő bejelentéséről. Az utaskísérő az utazó bejelentését, illetve annak a helyszíni szolgáltatóval való közlésének tényét köteles jegyzőkönyvbe foglalni, és ennek egyik példányát az utazónak átadni. Az utaskísérő köteles az utazásszervezőt haladéktalanul tájékoztatni, továbbá a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtenni. Utaskísérő hiányában – ha a helyi szolgáltató a kifogást nem orvosolta – az utazó az utazásszervezőt, illetve azt az utazásközvetítőt köteles tájékoztatni, akinél az utazási szolgáltatásra vonatkozó szerződést megkötötte.

Ha az utazásszervező nem orvosolja a szerződésszegést az utazó által megállapított észszerű határidőn belül, az utazó ezt maga is megteheti és kérheti a szükséges kiadásai megtérítését. Az utazó határidő tűzése nélkül jogosult a szerződésszegés orvoslására, ha az utazásszervező azt megtagadja, vagy azonnali beavatkozásra van szükség.

Hova fordulhatunk panasz esetén?

Azt már a fentiekben jeleztük, hogy a fogyasztói kifogást az utaskísérővel vagy annak hiányában a helyszíni szolgáltatóval közölni kell haladéktalanul, és ha nem oldódik meg a probléma, az utazásszervezőhöz vagy közvetítőhöz kell fordulni. Ezen felül, ha az utazásszervező, vagy közvetítő nem tesz eleget a jogszabályban meghatározott kötelezettségének, a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalhoz fordulhatunk. A szerződés teljesítésével kapcsolatos probléma esetén pedig rendelkezésünkre áll az ingyenes, gyors és egyszerű eljárást lefolytató békéltető testületi eljárás.

További részletek:

- Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2015/2302 irányelve (2015. november 25.) az utazási csomagokról és az utazási szolgáltatásegyüttesekről, valamint a 2006/2004/EK rendelet és a 2011/83/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, továbbá a 90/314/EGK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről

- Az utazási szolgáltatásokra vonatkozó szerződésekről, különösen az utazási csomagra és az utazási szolgáltatásegyüttesre vonatkozó szerződésekről szóló 472/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fogyvedok.blog.hu/api/trackback/id/tr118290685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása