Kommunikációs kampányunk hírközlési szolgáltatásokat érintő részében a hozzánk érkező fogyasztói kérdések és panaszok alapján az előfizetés áthelyezésével kapcsolatos tudnivalókat gyűjtöttük össze, mivel ez az a kérdéskör, ami igen gyakran fejtörést okoz az előfizetőknek. Nézzük tehát, mik az áthelyezés alapvető szabályai, mire kell figyelni áthelyezés esetén, és végül, de nem utolsó sorban, hűségidős szerződés esetén milyen szabályok vonatkoznak ránk.
Mire vonatkozhat az áthelyezési igény?
Kezdjük mindjárt azzal a kérdéssel, hogy mit lehet egyáltalán áthelyezni akkor, ha a szolgáltatást más földrajzi helyen vesszük igénybe. Nos, fő szabály szerint a telefon, az internet és a televíziós szolgáltatások áthelyezéséről beszélhetünk, feltéve, hogy azok műszaki feltételei adottak. E körben most nem beszélünk a mobil telefonos szolgáltatásokról, amelyek tekintetében számhordozással is élhetünk akár szolgáltató-váltás esetén.
Áthelyezésre tehát akkor kerülhet sor, ha a telefon, internet vagy televízió szolgáltatást ugyanattól a szolgáltatótól más lakcímen szeretnénk igénybe venni. Áthelyezéskor alapesetben – és ez a legjobb eset – a szolgáltatóval fennálló szerződésünk csak az új cím tekintetében módosul. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a szolgáltató az új címen csak egy másik, tipikusan drágább díjcsomagban tudja biztosítani szolgáltatását, ezért a díjcsomag tartalma is módosul. Ennek az is az oka lehet, hogy a szolgáltató az adott területen más vezetékes technológiát alkalmaz, vagy kisebb a hálózati kapacitása, ezért lassabb lesz az internet, vagy helyi igényekhez alkalmazkodik helyi csatornakiosztás.
Az áthelyezési igény bejelentése
Áthelyezési igényünket a szolgáltatónknál kell bejelenteni azzal, hogy a jövőben más földrajzi helyen szeretnénk az adott szolgáltatást igénybe venni. Ha a szolgáltató az új címen is nyújt szolgáltatást, akkor az áthelyezési igényt teljesíti. 15 napja van arra, hogy megvizsgálja, a jelenlegi szolgáltatást tudja-e a megjelölt címen biztosítani, és egyben írásban értesíti a kérelmezőt az igény teljesítéséről, vagy elutasításáról.
Ha a feltételek fennállnak, az igényt az általános szerződési feltételekben meghatározott határidőben, de legfeljebb 30 napon belül, vagy az előfizető által megjelölt későbbi időpontban kell teljesítenie a szolgáltatónak. Ha pedig az előfizetői hozzáférési pont áthelyezését határidőben nem tudja biztosítani, de az igényt elfogadja, akkor pontosan meg kell jelölnie az áthelyezés teljesítésének legkésőbbi időpontját.
Az áthelyezési igény elutasítása
A szolgáltató az áthelyezési igényt elutasítja azonban rajta kívülálló ok miatt, mert például a szolgáltató földrajzi szolgáltatási területén kívüli hozzáférési helyre kértük az áthelyezést. Elutasíthatja továbbá díjtartozása miatt is, ha az a díjtartozásról szóló felszólításban megjelölt, de legalább 15 napos határidő elteltét követően is esedékes.
Az áthelyezésért a szolgáltató indokolt és méltányos díjat számíthat fel, amelynek összegéről 15 napon belül kell tájékoztatni az előfizetőt. A szolgáltató nem kérhet azonban díjat a szolgáltatásnak a régi címen történő kikapcsolásától az új helyen történő bevezetéséig terjedő időre, hiszen ez idő alatt a szolgáltatás szünetel.
Ha a szolgáltató a vállalt határidőt nem tartja be, köteles az előfizetőnek kötbért fizetni, ennek mértéke az áthelyezés díjának egyharmada, ami minden késedelmes napra jár.
Hűségidős szerződés áthelyezése
Mi a helyzet hűségidős szerződés áthelyezése esetén? A hűségidő vállalásának lényege, hogy meghatározott időre kötelezi el magát az előfizető a szolgáltató által nyújtott szolgáltatás mellett, és a szolgáltató olyan kedvezményt biztosít, amely hűségidő vállalása nélkül nem járna. Magyarán, a szolgáltatást olcsóbban vesszük igénybe, mint azok, akik nem vállalnak hűségidőt.
Ha a hűségidő lejárta előtt olyan címre költözünk, ahol a szolgáltató nem nyújt szolgáltatást, akkor az áthelyezési igényünk elutasításáról szóló értesítést követő 15 napon belül további jogkövetkezmény, így például kötbérfizetési kötelezettség nélkül felmondhatjuk az előfizetői szerződésünket.
Fontos, hogy költözés esetén mindig érdeklődjünk előzetesen, hogy a szolgáltató az adott földrajzi területen nyújt-e szolgáltatást, és ha igen, azt a jelenlegivel megegyező, vagy eltérő feltételekkel. Ha pedig a szolgáltató az új címen más feltételekkel nyújt szolgáltatást, kérjünk tőle információt a vonatkozó feltételekről és jelenlegi szerződésünk hűségidejéről. Mielőtt bejelentjük az áthelyezési igényt, fizessük be a számlákat, pláne, ha a fizetési határidő lejárt.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.