Kommunikációs kampányunk következő részében eljutottunk a termékbemutatók témaköréhez. A 90-es és 2000-es évek sláger átverős témája volt az utazással egybekötött termékbemutató. Ezeken az eseményeken általában idősebb fogyasztók vettek részt, akiket a postaládába bedobott szórólap útján, ingyen buszúttal és ingyen ebéddel csábítottak a szervezők. Ehhez „csak” annyit kellett tenniük, hogy végighallgatnak egy bemutatót, amelynek során számos, egészségügyi csodát, vagy varázslatos ételek elkészítéséhez szükséges edényeket ajánlottak a résztvevők számára.
Itt jött azonban a húsleves helyett a fekete leves: aki nem volt hajlandó aláírni a szerződést a vételi szándékáról, addig nem hogy ebédet nem kapott, néha még haza sem vitték a helyszínről, sőt, olyan eset is előfordult, hogy a fogyasztókra zárták az ajtót, és addig nem hagyhatták el a helységet, amíg nem vásároltak valamilyen „csodálatos terméket.”
Természetesen a fogyasztók többsége nem többszázezer forint készpénz társaságában utazott, ami a vásárláshoz szükséges lett volna, de ez sem okozott gondot a cégeknek: a becsapott, vagy megfélemlített vásárlók helyben hitelszerződést köthettek, amely alapján a konstrukcióban résztvevő bank kölcsönt biztosított számukra. A hitelt aztán nem tudták részleteiben sem törleszteni az idős, rendszerint nyugdíjas vásárlók, amely komoly anyagi problémákat okozott mind számukra, mind családtagjaik számára.
Ez az időszak, az úgynevezett rántott húsos kirándulással egybekötött termékbemutatók kora lecsengett egy 2015. évi jogszabály-módosításnak köszönhetően. Ettől kezdve már csak szigorú keretek között lehet árubemutatókat tartani, tiltott például a hitelközvetítés ezeken az eseményeken, tilos az ingyenes juttatás reklámja, és az ügyfélszolgálati szabályok is komoly szigorításon estek át.
Új típusú átverések
Az árubemutatóval trükköző cégek sajnos ezután is gyorsan megtalálták maguknak az új lehetőségeket, és folytatták agresszív tevékenységüket, amellyel megkárosítják a fogyasztókat. Az új típusú átverések az egészségszűrő vizsgálatokkal egybekötött bemutatókhoz kapcsolódnak, amelyek még több, nemcsak a pénztárcára, hanem az egészségre is káros veszélyt foglalnak magukban. A cégek a meghirdetett bemutatókat jól kinéző, elegáns, magánorvosi rendelőnek álcázott és bejelentett üzletben tartják meg. Elsősorban telefonon keresik fel a gyanútlan ügyfeleket, vagy olyan rejtvény útján, amelynek megfejtői nyereményként részt vehetnek a rendezvényen.
A bemutatókon kedves és határozott, egészségügyi vagy orvosi végzettséggel egyáltalán nem rendelkező személyek diagnosztizálják egy rövid vizsgálat keretében a „pácienseket”, akiknél kivétel nélkül súlyos, gyakran halálos betegséget állapítanak meg. A szervezők állítása szerint ezek ellen csak az általuk forgalmazott, természetesen nem olcsó, így akár több százezer forintba is kerülő csodatermékek a hatásosak, amelyek a végzetes betegséget is képesek gyógyítani. Az eladásra kínált termékek lehetnek lézerterápiás készülékek, lézeres agystimulátorok, speciális alvásrendszerek, sőt, még segélyhívó okosóra is.
Gyakran hangoznak el a „csak most, csak ennyiért, csak Önnek” típusú jelszavak, az elsősorban idős vásárlók pedig könnyen áldozatául esnek az átverésnek, különösen azután, hogy súlyos diagnózist állítanak felül egészségükkel kapcsolatban. Hogy véletlenül se jusson eszükbe meggondolni magukat, olyan mondatokat is hozzátesznek az „orvosok” és „ápolónők”, mint hogy „ne hívja fel a vásárlás előtt a gyermekét, mert úgyis lebeszélnék a vásárlásról az öröklés reményében!”, vagy „az idei karácsonyt már nem fogják együtt tölteni, ha nem vásárolja meg…”.
A termékek ára természetesen többszöröse a hagyományos boltban is megkapható árucikkek áránál, és persze se csodát, se egészségjavulást nem okoznak. Mivel a helyszíni hitelfelvétel lehetősége a hivatkozott jogszabály-módosítás alapján már kizárt, a készpénzes fizetés marad megoldásként. Ehhez pedig rendkívül előzékenyen segítséget is nyújtanak a vásárlóknak, hiszen vagy elkísérik, vagy el is viszik a gyanútlan idős személyeket a legközelebbi bankautomatához, sőt, akár az otthonukba is. A vásárlást követően a cégek aztán nem meglepő módon felszívódnak, elérhetetlenné válnak, így a reklamáció vagy bármilyen visszafizetés is szinte kizárt.
Egyértelmű, hogy az anyagi kiszolgáltatottságon felül további, súlyos következményekkel járhat, ha a képzettség nélküli „doktoroknak” hiszünk, és elmulasztjuk a szokásos vagy az esetleges rendkívüli orvosi vizsgálatokat.
Segélyhívás, ami nem nyújt segítséget
Nagyon komoly bajba kerülhet az is, aki az árubemutatós cégek által kínált, megbízhatatlan eredetű segélyhívó készüléket vásárolja meg. A vállalkozás ugyanis egy éjjel-nappal működő központi szolgálatot biztosít, amelyet GPS alapú okosórával lehet igénybe venni. Ha azonban azt nem megfelelő szakmai és technikai háttérrel biztosítja – amely eset sajnos gyakran elő is fordul –, az valóban közvetlen életveszélyt is okozhat adott esetben. Érdemes igénybe venni az állam által biztosított úgynevezett Gondosóra programot, amely ingyenesen igénybe vehető, és 65 év felett alanyi jogon hozzáférhető jóléti szolgáltatást nyújt. A célja, hogy az idősek szükség esetén egyetlen gombnyomással jelezni tudják segítségkérési szándékukat a nap 24 órájában. A Gondosóra program részletei elérhetőek a https://gondosora.hu/ linken.
Nagyon fontos, hogy bármilyen bemutatóra is invitálnak bennünket, idős rokonainkat, vagy akár ismerősünk ajánl hasonló egészségügyi szűréseket, alaposan nézzünk utána, jó helyen járunk-e. Ezek helyett keressük inkább az állami, vagy a megfelelő szakmai háttérrel rendelkező magánorvosi intézményeket, elkerülve ezzel a súlyos anyagi és egészségügyi kockázatokat.
Jogi háttér
A termékbemutatókra igen szigorú szabályok vonatkoznak, de természetesen nem tiltott ilyen eseményt megtartani, azon részt venni. Sőt, akár vásárolni is lehet, feltéve, hogy figyelembe veszünk pár fontos tanácsot. Először is fontos tudnunk, hogy egységes szabályok vonatkoznak az üzlethelyiségen kívül kötött szerződésekre. Ilyen szerződésnek az minősül, amelyet a szerződő felek egyidejű fizikai jelenléte mellett a vállalkozás üzlethelyiségétől eltérő helyen kötöttek meg, vagy amelyet a vállalkozás által szervezett olyan út során kötöttek meg, amelynek célja az áruk vagy szolgáltatások fogyasztó számára történő értékesítése vagy népszerűsítése.
Fontos, hogy csak akkor vegyünk bármit ilyen bemutatón, ha a vállalkozás előzetesen részletes, írásos tájékoztatást adott részünkre a vásárolni kívánt termékről, annak lényeges tulajdonságairól, a vállalkozás adatairól, és ami nagyon fontos, a vállalkozás panaszkezelési módjáról. Ezen felül a fizetendő vételár teljes összegét az összes járulékos költséggel, így például a szállítási költséggel együtt kell tartalmaznia a tájékoztatásnak.
Szintén magában kell foglalnia a szerződésnek teljesítés feltételeit, azaz a fizetést, a szállítást és a szállítási határidőt, az elállási jog gyakorlásának határidejét, feltételeit és nyilatkozatmintáját, valamint azt, mely esetekben nem illeti meg elállás a vásárlót. Tájékoztatni kell ezen felül a vásárlókat a szavatossági, jótállási jogokról, az ügyfélszolgálati szolgáltatásokról, és a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről és elérhetőségéről is. Az írásbeli tájékoztatás megvalósulhat egyébként az általános szerződési feltételek, a megrendelőlap vagy más írásbeli tájékoztató átadásának útján is.
Elállási jog termékbemutató esetén
Az előzőekben említettük az elállási jogot, amely a korábban tárgyalt, online vásárlások esetén is rendelkezésre álló jogot biztosít számunkra. Termékbemutatón történő vásárlás esetén a vásárló indokolás nélkül elállhat a vásárlástól. Ha tehát a vevő meggondolja magát, vagy nincs szükség az adott termékre, akkor dönthet úgy, hogy visszaadja azt és ezért cserébe a vételár is visszajár. Fontos tudni azonban, hogy az elállási jog nem korlátlan! Mindenekelőtt csak a termék átvételének napjától számított 14 napon belül illeti meg az elállás, szolgáltatás esetén pedig a szerződéskötéstől számított 14 napon belül a vásárlót. Az elállást egyértelmű elállási nyilatkozattal kell megtenni, amelyet célszerű a későbbi bizonyíthatóság miatt írásban, tértivevényes levélben, vagy e-mailen megtenni.
A termék visszaküldését haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül kell megtenni, vagy átadni a vállalkozásnak, kivéve, ha a cég vállalta a szerződésben, hogy maga szállítja vissza a terméket elállás esetén. A termék visszaküldésének költsége a fogyasztót terheli, a vállalkozást azonban haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzést követő 14 napon belül a vételár visszafizetési kötelezettsége terheli. Azt sem árt azonban tudnunk, hogy az eladó mindaddig visszatarthatja a visszafizetést, amíg a terméket a fogyasztó vissza nem szolgáltatta, vagy nem igazolta kétséget kizáróan, hogy azt visszaküldte.
Szintén fontos korlát, hogy nem minden esetben állhatunk el a szerződéstől, vannak ugyanis kivételi körbe tartozó termékek. Ilyenek a romlandó, vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékek, azok a zárt csomagolású termékek, amelyek egészségügyi vagy higiéniai okból felbontást követően már nem küldhetőek vissza, illetve olyan lezárt csomagolású hang-, képfelvétel, vagy számítógépes szoftver, amelyet a vásárló már kibontott.
Bármilyen, árubemutató során történő termék vásárlása mellett is döntünk, mindig alaposan gondoljuk át a vásárlást megelőzően az alábbiakat: szükségünk van egyáltalán arra az árucikkre; valóban az árubemutatós vásárlás a legolcsóbb, legbiztonságosabb lehetőség; minden szükséges tájékoztatást megadott számunkra a vállalkozás; biztonságban tudhatjuk-e pénzünket és egészségünket, ha nem ellenőrzött cégtől vásárolunk. Ha mindezt megtesszük, jó eséllyel nem érhet bennünket váratlan meglepetés a vásárláskor és azt követően sem.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.