Méltatlanul kevés szó esik a fogyasztóvédelem területén a pénzügyi szolgáltatásokról, jogainkról és panasz-ügyintézési lehetőségeinkről. Pedig ha valahol, hát a pénzügyek területén igencsak komoly következményekkel járhat a tájékoztatás hiánya, vagy egy számunkra hátrányosan végződő jogvita. Ezért kommunikációs kampányunk legújabb részében azt igyekszünk körüljárni, milyen fogyasztóvédelmi jogaink vannak, és milyen lehetőségeink pénzügyi fogyasztói jogvita esetén.
Kezdjünk mindjárt azzal a legalapvetőbb joggal, amelynek biztosítása feltétlenül szükséges ahhoz, hogy ne keletkezzenek több százezres, akár milliós káraink, és amely nélkül tilos bármilyen szerződést megkötnünk! Ez pedig a tájékoztatáshoz való jog. Megfelelő, megfontolt, felelős döntés csak a szükséges információk birtokában hozható ugyanis.
A pénzügyi szolgáltatóknak ezért szerződéskötést megelőzően tájékoztatni kell ügyfeleiket többek között a kínált pénzügyi termékek és szolgáltatások legfontosabb jellemzőiről, az általános szerződési feltételek köréről, a kamatokról, költségekről, a kamatszámítás módjáról, továbbá a kamat egyoldalú módosításának lehetőségéről és annak menetéről, az árfolyamkockázatról, a felmondás és elállás lehetőségéről, a szerződés megszűnéséről és megszüntetéséről, és végül, de nem utolsó sorban a panaszkezelés menetéről és további jogorvoslati lehetőségekről.
Elálláshoz vagy felmondáshoz való jog
Biztosítani kell továbbá a fogyasztók számára a jogszabályban rögzített elállási és felmondási jogot. Ha például fogyasztóként hitel- vagy kölcsönszerződést kötöttünk, a határozatlan idejű hitelszerződést bármikor felmondhatjuk a szerződésben meghatározott felmondási idővel. A szerződéskötés napjától számított 14 napon belül pedig indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől, ha a hitel folyósítására még nem került sor. A szerződéskötés napjától számított 14 napon belül pedig díjmentesen mondhatjuk fel a hitelszerződést, ha a hitelt már folyósították. Ha pedig elállunk a hitelszerződéstől, azzal a hitelhez kapcsolódó egyéb járulékos szolgáltatásra vonatkozó szerződést is felbontjuk.
Bankszámlanyitás követően ezen felül a szerződést bármikor, azonnali hatállyal felmondhatjuk, ha a szerződés nem tartalmaz felmondási időre vonatkozó kikötést. Egy hónapnál hosszabb felmondási időre vonatkozó kikötést azonban nem tartalmazhat a szerződésünk. Ha pedig például interneten kötünk szerződést valamely pénzügyi szolgáltatásra, attól a szerződéskötés napjától számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk fő szabály szerint.
Jogorvoslathoz való jog
Végül, de cseppet sem utolsó sorban, ha fogyasztóként valamely pénzügyi szolgáltatóval (amely lehet akár bank, biztosító, stb.) annak magatartásával, vagy adott esetben a kínált szolgáltatással kapcsolatban van kifogásunk, mindenekelőtt a szolgáltatóhoz kell fordulni panaszunkkal.
A panaszunkat megtehetjük szóban, személyesen, telefonon, vagy akár írásban is. A pénzügyi szolgáltatónak lehetőség szerint azonnal orvosolnia kell a panaszt. Ha erre nincs lehetőség, vagy nem értünk egyet a szóban közölt megoldással, a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontról a pénzügyi szolgáltató jegyzőkönyvet vesz fel. A pénzügyi szolgáltatónak az írásbeli panasz kézhezvételét követően 30 nap, pénzforgalmi szolgáltatással összefüggő írásbeli panasz esetén 15 munkanap áll rendelkezésére, hogy érdemben megvizsgálja az ügyet, és a panasszal kapcsolatos álláspontját indoklással ellátva írásban elküldje.
Pénzügyi Békéltető Testület
Ha a pénzügyi szolgáltató elutasítja a panaszunkat, akkor tájékoztatnia kell arról, hogy milyen jogorvoslati lehetőségeink vannak. Ezek pedig a következőek: a fogyasztó a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhat, ha ügye a szerződés, vagy a tagsági jogviszony létrejöttével, érvényességével, joghatásaival és megszűnésével, és szerződésszegéssel és annak joghatásaival kapcsolatos jogvita rendezésére irányul.
Pénzügyi Békéltető Testülethez tehát akkor fordulhatunk, ha természetes személyként merül fel problémánk, azaz önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében jártunk el. Fontos tehát, hogy az egyéni vállalkozó, egyéni cég, gazdasági társaság, jogi személyek, jogi személyiség nélküli szervezetek, társasházak nem minősülnek fogyasztónak.
További feltétele az eljárásnak, hogy a vitás ügy olyan pénzügyi szolgáltatóval, tehát pl. bankkal, biztosítóval, pénzügyi vállalkozással áll fenn, amelyet a Magyar Nemzeti Bank felügyel. És végül további feltétel, hogy a vitás ügy köztünk, mint fogyasztó és a pénzügyi szolgáltatója között létrejött, szolgáltatás igénybevételére vonatkozó jogviszonnyal, szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos úgynevezett pénzügyi fogyasztói jogvita.
A Pénzügyi Békéltető Testület eljárása ingyenes, fő célja, hogy a felek között egyezséget hozzon létre. Egyezség hiányában kötelezés tartalmazó határozatot hoz a testület, ha a kérelem megalapozott és a fogyasztói igény összege nem haladja meg a 2 millió forintot. Ajánlást pedig akkor hoz a testület, ha a fogyasztói igény megalapozott, az összeg meghaladja a 2 millió forintot, és a szolgáltató nem tett alávetési nyilatkozatot.
A Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi eljárása
A Pénzügyi Békéltető Testület helyett a Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi eljárását kezdeményezhetjük, ha a panasz a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértésének kivizsgálására irányult. A Magyar Nemzeti Bank eljárását lehet kezdeményezni például akkor, hogy a panaszunkra 30 napon belül nem kaptunk választ, illetve pénzforgalmi szolgáltatással összefüggő panasz esetén pedig akkor, ha a szolgáltató az írásbeli panasz közlését követő 15 munkanapon belül egyáltalán nem válaszol és ideiglenes választ sem ad, illetőleg 35 munkanapon belül nem küld végső választ a panasszal kapcsolatban.
Ugyancsak fogyasztóvédelmi eljárás kezdeményezhető, ha téves, megtévesztő, hiányos tájékoztatást kaptunk, vagy éppen nem kaptunk éves, lejáratkori elszámolást, se előzetes tájékoztatást a kamatemelésről. De ugyancsak kezdeményezhetünk a Magyar Nemzeti Banknál fogyasztóvédelmi eljárást, ha kötelező gépjármű felelősségbiztosítás esetén nem kaptunk díjfizetési felszólítást vagy törlésértesítő levelet, nem kaptunk tájékoztatást adataink KHR-ben történő rögzítéséről, vagy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés alapján benyújtott kárigény ügyintézési idejének elhúzódása esetén.
Kommunikációs kampányunk a fogyasztói tudatosság erősítéséről szól. Számtalanszor megjegyeztük a különböző témakörök kapcsán, hogy minden egyes szerződéskötést, vásárlást, rendelést alaposan gondoljunk át. A pénzügyi szolgáltatások terén ez a felhívás hatványozottan igaz. Vegyük igénybe a különböző összehasonlító oldalakat a világhálón, kérjük pénzügyi szakemberek tanácsát és közreműködését, ne vágjunk bele milliós összegű szerződésekbe anélkül, hogy ne jártuk volna teljes mértékben körül az adott szolgáltatási lehetőségeket!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.